Sitowise Oy Helsingin 3D-kaupunkimallien opetuspelihaasteen voittoon – Oppimisen uusi aika

6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt Helsingin osahanke yhteistyössä Avoimet Innovaatioalustat –hankkeen kanssa avasi toukokuun lopussa opetuspelien haastekilpailun yrityksille. Haastoimme yritykset pohtimaan sitä, kuinka Helsingin 3D-kaupunkimalleja voisi hyödyntää opetuspeleissä ja kuinka peliteknologiaa voisi yhdistää innovatiiviseen uudenlaiseen oppimiseen. Haasteen virtuaalimallit olivat Kalasatama, Mustikkamaa, Korkeasaari -alue sekä Eliel Saarisen historiallisen Munkkiniemi-Haaga – suunnitelman virtuaalimalli. Voittajaehdotus pääsisi yhteiskehittämään tuotettaan helsinkiläisessä koulussa.

Haasteet julkaistiin 28.5. Tiedekulmassa, ja tilaisuuteen saatiin puhumaan myös kansainvälisen tason ammattilaisia, kun Dr. Drury B. Crawley Bentley Systemsiltä kertoi Reality Mesh –teknologiasta ja sen mahdollisuuksista. Uudenlaiset opetuspelihaasteet herättivät ilahduttavasti mielenkiintoa myös sellaisissa yrityksissä, jotka eivät perinteisesti ole kehittäneet opetus- tai hyötypelejä. Tilaisuuden jälkeen haasteista kiinnostuneille yrityksille järjestettiin kesäkuussa työpaja, jossa yritykset saivat kysellä tarkemmin haasteista, teknisistä vaatimuksista ja pedagogiikasta sekä esitellä alustavat ideansa pelin toteuttamisesta. Haastekilpailun tavoitteena oli uuden, innostavan konseptin löytäminen eikä oppimisympäristön tarvinnut olla vielä valmis haastekilpailun aikana valmis.

Yrityksillä oli kesä aikaa kehitellä ideoitaan, ja elokuun lopulla oltiin finaalivaiheessa. Finaalitilaisuudessa kaksi yritystä esitteli opetuspeliehdotuksiaan raadille, joka koostui eri alojen asiantuntijoista. Haastekilpailun voittajaksi valittiin Sitowise Oy SusWisions-peliehdotuksellaan. Lämpimät onnittelut voitosta! Voittajien kanssa käydään parhaillaan keskusteluja pelikonseptin jatkokehityksen suhteen.